אזרחים אמריקאים המתגוררים מחוץ לארה"ב

11.03.2022 | רו"ח (ארה"ב) אלון אהרונוף |

בין אם נולדת בארה"ב ובין אם יש לך אזרחות אמריקאית בדרך אחרת, יש לך צורך לדווח על ההכנסות שלך ולשלם מיסים לרשויות האמריקאיות, גם אם מעולם לא גרת או ביקרת שם. מי קבע זאת? זה הזמן להכיר את חוק המס האמריקאי החל על אזרחים אמריקאים.

חוק המס האמריקאי (IRC – Internal Revenue Code) הוא אוסף של פקודות המעניקות הנחייה והכוונה בנושא המיסוי בארה"ב. החוק נקבע על פי החלטת הקונגרס האמריקאי ומתעדכן מדי שנה. למרות היותו מפורט ומעמיק החוק עצמו מסובך, מסועף ומצריך סיוע של אנשי מקצוע מיומנים ומנוסים.

האם רק אזרחים אמריקאים חייבים במס?

החוק קובע כי כל אזרח אמריקאי ימוסה על בסיס אזרחותו ולא על בסיס אזור מגוריו וזאת בניגוד לנהוג במדינת ישראל ובמדינות רבות ברחבי העולם. המשמעות היא שכל אזרח אמריקאי, בכל מקום בעולם, יידרש לדיווחי מס על הכנסותיו הכלל עולמיות, מעל לרף הכנסות מסוים, גם אם הן אינן קשורות לארה"ב בכל צורה שהיא וגם אם הוא איננו מתגורר בארה"ב או מעולם לא ביקר שם.
יחד עם זאת, ישנן הקלות בנושא זיכויי המס גם בחוק המס האמריקאי וגם באמנת המס בין ארה"ב לישראל.

חוק המס האמריקאי יוצר מצב שאזרח ישראלי תושב ישראל בעל אזרחות אמריקאית, יחויב בדיווח מס בארה"ב מדי שנה, כאשר הוא מפרט בו את הכנסותיו הכלל עולמיות. אי דיווח הוא עבירה פלילית בארה"ב על כל המשתמע מכך וגורר קנסות כבדים וריביות מצטברות.

יצוין כי גם בעלי גרין קארד וויזות מסוימות לארה"ב כפופים לחוקי המס האמריקאים ודינם זהה בתחום זה לאזרחים אמריקאים.

דיווח מס בצירוף דו"ח FBAR

במקביל לדיווח המס, כל אזרח אמריקאי המחזיק ברשותו נכסים פיננסיים זרים בשווי העולה על $10,000 בשנת המס מחויב בהגשת דו"ח נוסף שנקרא FBAR (Foreign Bank and Financial Accounts) . הדו"ח הזה מפרט את הנכסים הפיננסים, אשר מחזיק האזרח במוסדות פיננסים זרים מחוץ לארה"ב כמו: בנקים, קרנות פנסיה, השתלמות וכו'.
אי דיווח FBAR דינו קנס אוטומטי של $10,000 על כל שנת אי דיווח. זהו סכום עתק המבהיר את הצורך לחזור ולדווח דו"ח זה מדי שנה.

רשות המיסים הישראלית בשירות ה IRS

בשנת 2010, חוקק הקונגרס האמריקאי את חוק ה FATCA (Foreign Account Tax Compliance Act) במסגרתו ארה"ב מחייבת בנקים ומוסדות פיננסים זרים לדווח על חשבונות ונכסים פיננסים המנוהלים עבור אזרחי ארה"ב. מטרת החוק היא להעניק לרשויות המס האמריקאיים מנוף לחץ נוסף על אזרחים אמריקאים על מנת שידווחו על הכנסותיהם הכלל עולמיות ועל כלל הנכסים הפיננסים שלהם מחוץ לארה"ב.

בשנת 2016 נחתם הסכם בין מדינת ישראל וארה"ב בדבר חילופי מידע הדדיים בין הבנקים והמוסדות הפיננסים של שתי המדינות. בהתאם לכך, בשנת 2017 מדינת ישראל חוקקה את חוק ה-FATCA במסגרתו רשות המיסים בישראל תקבל מידע על חשבונות פיננסים בישראל של אזרחים אמריקאים וזו תעביר את המידע ל-IRS. כיום הבנקים בישראל מתשאלים לקוחות האם הם אזרחים אמריקאים או לאו ועל כך הם נדרשים לחתום בטופס W-9 או W-8BEN.

התכנית שתחסוך לך קנסות כבדים ורישום פלילי

בישראל מתגוררים בדרך קבע כ-300,000 אזרחים אמריקאים שמרביתם חייבים בדיווחי מס ו FBAR מדי שנה, אך רבים מהם כלל אינם מודעים לחובת הדיווח. המחוקק האמריקאי הבין שכך המקרה בישראל כמו גם במדינות רבות בעולם ועל כן בשנת 2012 ה IRS (Internal Revenue Service) הקים תכנית לגילוי מרצון לאזרחים אמריקאים המתגוררים מחוץ לארה"ב שלא דיווחו כנדרש במהלך השנים מבתום לב ומחוסר ידיעה.
בשנת 2014 אף שודרגה התכנית והובילה לכך שהמוני אזרחים אמריקאים בישראל ובעולם כולו, ניצלו את ההזדמנות, החלו לדווח וכך נמנעה מהם החשיפה הפלילית בארה"ב והקנסות הכבדים.

קריאה אחרונה לדיווח ללא קנסות

חשוב לציין כי לא מכבר ה IRS החל לאותת כי מאחר וחלפו כבר מספר שנים מאז יצאה לפועל תכנית הגילוי מרצון, אזרחים אמריקאים בכל העולם נחשפו אליה והשתמשו בה וכך, כפועל יוצא, מי שלא עשה בה שימוש עד כה כנראה גם לא יעשה בה שימוש. מדובר ב"רמז עבה" לדלת ההולכת ונסגרת על התכנית לגילוי מרצון. לכן מומלץ לכל מי שנדרש לדווח ועוד לא ניצל את התכנית לעשות כן בהקדם בכפוף לייעוץ ושנמצא מתאים אליה לנצל את ההזדמנות ולהשתתף בה.

אהרונוף הופכים את הדיווח לפשוט יותר עבור אזרחים אמריקאים

משרדנו מתמחה בייעוץ ובהגשת דו"חות מס אמריקאים בארה"ב לרבות FBAR מדי שנה ובייחוד בדיווחי גילוי מרצון בארה"ב. היתרון והערך המוסף שלנו הוא במעטפת המלאה ללקוחות שלנו בכל הקשור לרשויות המס בצד האמריקאי במקביל לרשויות בצד הישראלי, בין אם קיים ייצוג מקומי ובין אם לא. התוצאה היא שהלקוחות שלנו לא 'מתרוצצים' בין שני משרדים ובין שתי מדינות והכל נעשה "תחת קורת גג אחת".
לפרטים נוספים אנא צור קשר עם משרדינו ואנו נשמח לסייע בכל הקשור בכך.

  • המאמר כתוב בלשון זכר, אך מופנית כמובן לשני המינים בצורה שווה וללא כל הבדל.
  • אין בכתוב לעיל להוות כל עצה מיסויית או חוות דעת לכל עניין שהוא.
  • אין להשתמש בכתוב לעיל בכל צורה שהיא בכדי למנוע תשלום קנסות שעלולים להיקבע על ידי ה- IRS או/ו כל רשות חוק בארה"ב.

נשמח לעמוד לשירותך בכל שאלה. ניתן למלא פרטים או להתקשר 03-696-5060

    אולי יעניין אותך לקרוא על:

    נדל

    משקיע נדל"ן בארה"ב

    לקריאה »
    רואה חשבון לרילוקיישן בארה

    רואה חשבון לרילוקיישן בארה"ב – כל מה שצריך לדעת

    לקריאה »
    טופס 1040

    טופס 1040 –מס ההכנסה האמריקאי מחפש אותך

    לקריאה »