ביטוח לאומי אמריקאי עבור אזרחים אמריקאים המתגוררים מחוץ לארה"ב

11.03.2022 | רו"ח (ארה"ב) אלון אהרונוף |

כמו במדינת ישראל ובמדינות רבות ברחבי העולם, גם בארה"ב ישנו חוק הביטוח הלאומי הקובע כי יופרשו אל הביטוח הלאומי האמריקאי תשלומים על ידי המבוטחים.  בתמורה להפרשות הללו זכאים המבוטחים להטבות ולשירותים במסגרת הביטוח הלאומי כגון: דמי אבטלה, חופשת לידה, דמי נכות, קצבת שארים, קצבת זקנה ועוד.

הזכאות לקצבת זקנה היא החל מגיל 62, כאשר ככל שהגיל עולה כך גם גדלים התשלומים החודשיים. בעבור תשלומי ביטוח הבריאות יהיה זכאי המבוטח לביטוח בריאות חינם מגיל 65.

יש לציין כי מבוטח חייב לצבור ותק של ארבעים רבעונים שהם עשר שנים של תשלומים לא רצופים בהכרח, על מנת להיות בעל זכויות בביטוח הלאומי בארה"ב.

הביטוח הלאומי האמריקאי נחלק לשניים:

1. ביטוח לאומי – Social Security
2. ביטוח בריאות – Medicare

תשלומים לביטוח לאומי אמריקאי וביטוח הבריאות

עובד\מעביד

נכון להיום, אזרח אמריקאי המתגורר בארה"ב ומועסק על ידי יחיד או חברה, נדרש להפריש 15.3% ממשכורתו עבור ביטוח לאומי ובריאות. כאשר מחצית מההפרשה היא על חשבון העובד והמחצית השנייה על חשבון המעסיק. כל צד מפריש 7.65% אשר מורכבים מ-6.2% המופרשים לביטוח הלאומי ו – 1.45% המופרשים לביטוח הבריאות.
יחד עם זאת, קיימת תקרת ההפרשה לביטוח הלאומי לשנת 2020 אשר עומדת כרגע על $137,000. כלומר, כל הפרשה מעבר לסכום הזה תועבר רק לטובת תשלום ביטוח הבריאות.

הפרשות ביטוח לאומי ובריאות – עצמאי

בעל עסק עצמאי שאיננו חברה (Sole Proprietor), קרי דוגמת עוסק פטור או מורשה בישראל, מפריש את חלקו כמעביד, כלומר 15.3% מהרווח הנקי של העסק מעל $400 בשנה. 

חובות וזכויות של אזרחים אמריקאים בישראל

אזרח אמריקאי המתגורר בישראל ובבעלותו עסק ברמה של עוסק פטור או מורשה, יהיה חייב בדמי ביטוח לאומי בארה"ב על הרווח הנקי של העסק גם אם שילם דמי ביטוח לאומי בישראל בסך 16%. כלומר – הוא יידרש להפריש עוד 15.3% על הרווח הנקי של העסק לרשויות בארה"ב.
לעומת זאת, אזרח אמריקאי המועסק על ידי חברה זרה או יחיד זר (שאינם אמריקאים) – איננו חייב בדמי הביטוח הלאומי בארה"ב. 

מצב זה יוצר תסכול רב מאחר שמלבד קצבת זקנה מגיל 62, אין למבוטח זכות למימוש כל הטבה נוספת, לרבות ביטוח הבריאות בארה"ב מגיל 65 מפני שאיננו מתגורר בארה"ב. 

החרגה מאמנת המס והסכם Totalization Agreement

בין ארה"ב לישראל קיימת אמנת מס הנוגעת למגוון רחב של נושאים בתחומי המס בין המדינות, אך אמנה זו אינה כוללת הסדר בין ישראל לארה"ב בכל הנוגע לדמי הביטוח הלאומי ועל כן ישנו "כפל מס" לאזרחי ארה"ב עצמאיים בישראל בנושא זה. הסכם מסוג זה נקרא Totalization Agreement והוא מיושם בין ארה"ב למדינות רבות בעולם – אך לא מול ישראל. הסכם מסוג זה היה מכיר בתשלומי הביטוח הלאומי בישראל ופוטר אזרח אמריקאי עצמאי מתשלומי הביטוח הלאומי בארה"ב כל עוד הוא מתגורר בישראל במשך כל ימות השנה. 

יש לציין שבמסגרת הסכם כזה ארה"ב מחויבת לשלם הטבות למבוטחיה גם אם הם אינם מתגוררים בדרך קבע בארה"ב, כפי שהיא עושה במדינות בהן ההסכם קיים, אך הוא דורש הדדיות ברוב המקרים. כלומר גם על המדינה השניה בחתומה על ההסכם לשלם הטבות לאזרחיה המתגוררים בארה"ב. המצב בישראל נכון להיום הוא שאזרח ישראלי שאיננו תושב ישראל, אינו זכאי להטבות מביטוח הלאומי לרבות קצבת זקנה, ועל כן אין התלהבות יתרה מצד ישראל לגשת להסכם שכזה. 

לשלם או לא לשלם ביטוח לאומי אמריקאי?

היתרון בתשלומי הביטוח הלאומי האמריקאי הוא שנצבר ותק עבור המבוטח ואם ברשותו לפחות ארבעים רבעונים שהם עשר שנות ותק, יהיה זכאי להטבות הביטוח הלאומי והבריאות על כל המשתמע מכך.

כאמור, הדרך היחידה להימנע מתשלומי הביטוח הלאומי באמריקה עבור אזרח אמריקאי העובד בישראל, היא להיות מועסק על ידי חברה זרה או יחיד זר. רבים מאזרחי ארה"ב שהם עצמאיים בוחרים להתאגד כחברה זרה – כלומר, חברה ישראלית, וכך לקבל משכורת פטורה מדמי הביטוח הלאומי בארה"ב. מצד שני, צריך לקחת בחשבון שהעלויות החשבונאיות והמשפטיות בהקמה ובהחזקת חברה בישראל הן יקרות בהרבה מאשר העלויות החשבונאיות והמשפטיות של עוסק פטור או מורשה.

על כן מאוד חשוב שכל מקרה יבחן לגופו של עניין ובכובד ראש על ידי אנשי מקצוע מיומנים ומנוסים המכירים את הנושא מקרוב על מנת לקבל את העצה הטובה ביותר בעבור הסיטואציה הפרטית של כל אזרח אמריקאי המתגורר בישראל.

רואה חשבון אמריקאי שעובד עבורך

משרדנו מתמחה בייעוץ מס אמריקאי על כל גווניו והיבטיו ובהחלט בנושא הביטוח הלאומי בארה"ב וההשלכות המיסוייות שלו לאזרחי ארה"ב המתגוררים בישראל. היתרון והערך המוסף של משרדנו הוא שאנחנו יודעים לטפל בלקוח מא' ועד ת' בכל מה שקשור בצד האמריקאי ולחברו לצד הישראלי בין אם יש לו רואה חשבון בישראל או שאנחנו נדאג לכך. לשם כך משרדנו פועל בשיתוף פעולה עמוק עם משרד רואי חשבון ישראלי בעל אוריינטציה אמריקאית ובינלאומית. התוצאה היא שהלקוח אינו מתרוצץ בין שני משרדים ובין שתי מדינות והכל נעשה "תחת קורת גג אחת".

לפרטים נוספים אנא צור קשר עם משרדינו ואנו נשמח לסייע בכל הקשור בכך.

 

 

  • המאמר כתוב בלשון זכר, אך מופנית כמובן לשני המינים בצורה שווה וללא כל הבדל.
  • אין בכתוב לעיל להוות כל עצה מיסויית או חוות דעת לכל עניין שהוא.
  • אין להשתמש בכתוב לעיל בכל צורה שהיא בכדי למנוע תשלום קנסות שעלולים להקבע על ידי ה- IRS או/ו כל רשות חוק בארה"ב.

נשמח לעמוד לשירותך בכל שאלה. ניתן למלא פרטים או להתקשר 03-696-5060

    אולי יעניין אותך לקרוא על:

    נדל

    משקיע נדל"ן בארה"ב

    לקריאה »
    רואה חשבון לרילוקיישן בארה

    רואה חשבון לרילוקיישן בארה"ב – כל מה שצריך לדעת

    לקריאה »
    טופס 1040

    טופס 1040 –מס ההכנסה האמריקאי מחפש אותך

    לקריאה »